حقوقی رایگان در واتساپ 300x150

09379629135

9b9787fb5209b99c3207554a341e3f32

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرایند روانشناختی در زمینه فهمیدن و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است که به صورت نارسایی در زمینه گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن،هجی کردن یا خواندن، نوشتن و حساب کردن بروز می‌کند.

اختلال یادگیری- بیش فعالی- کم فعالی- نارسایی در یادگیری- اختلالات ادراکی- اختلالات زبانی

بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی، قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است، هوش کم و بیش عادی دارند، به خوبی حرف می زنند و مانند سایر کودکان بازی می کنند، مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می کنند، در خانه نیز خود یاری های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنها می سپارند، به خوبی انجام می دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن زمانی که به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند. این کودکان به تدریج درمی‌یابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی بهتر از آنها هستند و احساس حقارت را تجربه می‌کنند و کم کم بیزاری از درس و مدرسه در آنها به وجود می‌آید. والدین آنها که اغلب از دلایل ناتوانی یادگیری آنها بی خبر هستند، مشکل را بیشتر می‌کنند و با فشارهایی که به کودک وارد می‌آورند، دشواری را چند برابر می کنند.

بدیهی است این کودکان در مراجعه به هر متخصصی، مشکلی تازه در خود می‌یابند. هر متخصص مشکل آنها را از دریچه چشم خود نگریسته و تنها بعدی از ابعاد پیچیده آن را زیر ذره بین تخصص خویش قرار می‌دهد. گفتنی است که در این میان، امر اساسی توجه به این نکته است که در این گونه موارد، ضرورتاً باید به جای تشخیص‌های انفرادی، از شیوه نظام چند رشته‌ای سود جست که در آن معمولاً مجموعه‌ای از تجربیات و تخصص‌ها توأمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین معنی که با همگام شدن عده‌ای از متخصصان و یک سو و یک جهت شدن تلاش های مختلفی که از طرف صاحبان فن و تجربه صورت می‌گیرد، راهی برای تحلیل، تشخیص و درمان اساسی مسائل یادگیری گشوده می شود.

تعریف اختلالات یادگیری

اصطلاح نارسایی در یادگیری به وسیله روان‌شناسان و متخصصین تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که متخصصان پزشکی اختلال یادگیری را ترجیح می دهند. مثلاً بر طبق تعریف انجمن روان پزشکان آمریکا (1994) اختلال زمانی روی می‌دهد که پیشرفت درسی فرد بر اساس آزمون‌های استاندارد فردی در خواندن، حساب کردن، نوشتن یا بیان به طور چشمگیری پایین تر از سطح مورد انتظار سنی، درسی، و یا هوشی وی باشد. اگر چه تلاش فراوانی برای یافتن یک تعریف جامع در زمینه اختلالات يادگيری انجام گرفته است، هنوز تعریف کاملی که مورد قبول همگان باشد وجود ندارد. شاید یکی از دلایل عمده آن این باشد که در بکار بردن اجزای اختلالات یادگیری هنوز ثبات چندانی وجود ندارد. بعضی سعی می‌کنند آنها را از همدیگر مجزا نمایند در حالی که بعضی دیگر نارسایی در یادگیری را به عنوان یک اصطلاح کلی مورد استفاده قرار می‌دهند که شامل تمام موارد یادگیری است و بعضی در این زمینه اظهار نظر قاطعی نمی‌کنند. از طرف دیگر تعاریف، بسته به این که نارسایی در چه حوزه ای تعریف می شود نیز تا اندازه ای فرق می کنند.

کمیته بین نهادی نارسایی‌های یادگیری (1987) که نمایندگی 12 نهاد در بخش خدماتی، بهداشتی و انسانی و بخش آموزش و پرورش را دارد جنبه های زیر را در تعریف خود از نارسایی ویژه در یادگیری مورد تأکید قرار می دهد:

    کودک ممکن است مشکلاتی در مهارت های گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن، استدلال ریاضی و یا اجتماعی داشته باشد.

 &

بیش از این، خانواده ها معمولا تعداد زیادی فرزند داشتند، به طوری که هرکس حداقل 3-4 خواهر و برادر داشت و در مواردی حتی خیلی بیشتر . اما رفته رفته، خانواده ها ترجیح می دادند فرزندان کم تری داشته باشند. درواقع به نظر می رسد این تغییر اجتناب ناپذیر باشد. در زندگی امروز، در بسیاری از خانواده ها، پدر ساعات زیادی از روز را بیرون از خانهمی گذراند و مادرهم، یا خود شاغل است یا مشغولیتی چون درس دارد. به علاوه، در دوران گذشته، معمولا خانواده ها دورهم زندگی می کردند، مادر بزرگ و پدر بزرگ و خاله و دایی. بنابراین همیشه بزرگ تری برای مراقبت از بچه ها بود و لازم نبود پدر و مادر خودشان تمام مسئولیت های مراقبت از فرزند را برعهده بگیرند. آن زمان، آن ها از کمک و حمایت دیگران برخوردار بودند، اما در زندگی امروز، والدین دست تنها باید فرزند خود را بزرگ کنند. خوب یا بد، در زندگی مدرن امروزی بسیاری به داشتن تنها یک فرزند قانع هستند ووقتی مجموع شرایط را می سنجند، می دانند که داشتن فرزند بیشتر ساده نخواهد بود. با این حال، نگرانند از این که تک فرزندی به نفع فرزندشان نباشد.

حرف ها و باورهای عمومی

بسیاری می گویند بچه هایی که خواهر و برادری در خانه ندارند دچار مشکلات رفتاری می شوند.آن ها همیشه تنها و افسرده اند. هیچ کس را ندارند که بااو بازی و درد دل کنند و در آینده هم همیشه تنها خواهند ماند. حتی بسیاری به نوه ها هم فکر می کنند که ممکن است دیگر خاله و دایی و عمه و عمویی نداشته باشند. اما این حرف ها چقدر درست هستند؟ واقعا تک فرزندها سالم بار نمی آیند؟ در اطرافتان خانواده یا فردی را می شناسید که تجربه ی تک فرزندی داشته باشید؟ به نظرتان با بقیه  متفاوت است؟

اتهام اول: کمبود مهارت های اجتماعی

در واقع، یکی از نگرانی های مهم در مورد کودکان تک فرزنداین است که آن ها چطور مهارت های اجتماعی لازم برای زندگی را می آموزند و چطور هوش هیجانی خود را پرورش می دهند. آن ها در خانه همبازی ندارند و بسیاری از تجربیاتی را که کودکان با خواهر و برادرهای خود دارند نخواهند داشت. همین می تواند باعث شود که مهارت های اجتماعی آن ها به خوبی رشد پیدا نکند. وقتی مطالعه ای برروی کودکان 5 ساله نشان داد که تک فرزندها در مقایسه با بچه هایی که خواهر و برادر دارند، مهارت های اجتماعی ضعیف تری دارند، نگرانی ها بیشتر شد. اما بعد، محققان نشان دادند که بعد از ورود به مدرسه، این تفاوت از بین می رود و بچه های تک فرزند خیلی زود در مهارت های اجتماعی به بقیه می رسند و دیگر تفاوتی با آن ها ندارند. بنابراین، می توان گفت مهارت های اجتماعی در حقیقت فرآیندی است که داشتن خواهر و برادر فقط یاعث تسریعش می شود.

بیش فعالی کودکان:

  نوعی اختلال شایع است که حدود هشت تا ۱۰ درصد کودکان را مبتلا می کند. این بیماری در پسران شایعتر از دختران است که هنوز دلیل اصلی آن مشخص نشده است. ویژگی های اولیه بیش فعالی از سال های اولیه رشد یعنی قبل از ورود به مدرسه شروع میشود.

انواع کودکان بیش فعال:

بیش فعالی دارای ویژگی های بارزی است که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی می شود. این اختلال سه نوع است؛

اختلال اول: در گونه اول که کودک فقط در توجه و تمرکز مشکل دارد.

اختلال دوم: در نوع دوم فقط پرتحرکی دیده می شود و بالاخره نوع ترکیبی که کودک هم پرتحرک است و هم مشکل توجه و تمرکز دارد این اختلال در کودکان دبستانی و در پسرها سه تا پنج برابر شایع تر از دختران است و بیشتر در پسران اول خانواده مشاهده می شود.

اختلال سوم: معمولا اختلال از سه سالگی به بعد تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا در دوره شیرخواری اکثرا پرتحرک هستند و دست ها و پاهای خود را زیاد حرکت می دهند؛ کم خواب، کم غذا هستند و زیاد گریه می کنند

علائم بیش فعالی:

قطع پی‌درپی گفت‌وگو و مکالمه بزرگ‌ترها

پاسخ دادن به سؤال، پیش از آنکه جمله‌ی سؤال‌کننده به پایان برسد.

بی‌صبری و بی‌تحملی شدید طوری که هر آنچه طلب کرد، باید در همان لحظه آن را دریافت کند.

پرحرفی‌

<

مفهوم بلوغ چیست؟

هورمون ها چه هستند؟

چرا بر بدنم مو رشد می کند؟

<

همه ی کودکان در مورد خود و این که از کجا آمده اند کنجکاوند و در عین حال، از همان دوران نوزادی از خصوصیات بدن خودآگاهی دارند و درست از همان ابتدا، تفاوت میان جنسیت ها را ثبت می کنند و همچنان که بزرگ تر می شوند، به همان نسبت محافظت از آنان در برابر تمایزهای جنسی موجود در محیط مشکل تر می شود. و نتیجه ی تمام این مسائل ، این می شود که در نهایت، ناگزیر در مورد مسائل جنسی می پرسند. شما هم ممکن است همانند بسیاری از پدران و مادران نگران پدیدار شدن این گونه پرسش ها باشید اما سعی کنید به دلیل رودربایستی داشتن با فرزندخود، از پاسخ دادن به آنان شانه خالی نکنید و به این نکته توجه داشته باشید که شاید موضوعات جنسی در گذشته یک موضوع ناخوانده در حریم خانوادگی شما بوده باشد، اما کودکان خردسال همچون شما تربیت نشده اند و علایق آنان پاک و بی آلایش است و از کنجکاوی ذاتی و میل به یادگیری ایشان نشات گرفته است. پاسخگویی صادقانه و دلسوزانه به پرسش های آنان یکی از شیوه های عشق ورزیدن و احترام گذاشتن به آنان است.

همیشه سعی کنید عشق، عاطفه ، احساسات و ارزش ها را در هر مبحثی که با مسائل جنسی سروکار دارد بگنجاند و این ها را با صراحت و صداقت تلفیق کنید. این امر به فرزندان تان کمک خواهد کرد هنگامی که بزرگ تر می شوند، در راه توسعه ی خویشتن داری و درایت در مورد رفتار جنسی قدم بگذارند.

آیا بچه در درون تو رشد می کند؟

بچه چگونه در بدن تو رشد می کند؟

<

حس خجالت چيست؟
خجالت در واقع نوعي ويژگي شخصيتي در كودكان است، نه يك عيب و نقص كه نيازي به دعوا و شرمندگي والدين داشته باشد. اين ويژگي با تشويق و حمايت والدين قابل اصلاح است جالب است بدانيد دانشمندان مي‌گويند خجالتي بودن در بعضي فرهنگ‌ها مورد پسند و ستايش مردم است و از راه فرهنگ جامعه به كودكان به ارث مي‌رسد. از نظر علمي احساس خجالت، يك واكنش طبيعي نسبت به افراد يا محيط‌هاي جديد است كه در حقيقت تركيبي از حس ترس و كنجكاوي را در خود دارد. شيرخواران با ديدن غريبه‌ها روي‌شان را برمي‌گردانند. كودكان نوپا به زمين نگاه مي‌كنند و به پدر يا مادرشان مي‌چسبند و حتي ممكن است در اين شرايط به مكيدن انگشت شست بپردازند اما بيشتر بچه‌ها قبل از 3 سالگي به راحتي با همه ارتباط برقرار مي‌كنند و به‌نظر بسيار اجتماعي مي‌آيند اما بعد از اين سن، ترس بيشتر كودكان از غريبه‌ها شروع مي‌شود و آن‌ها حس خجالت و شرمندگي را ياد مي‌گيرند. در اين زمان است كه ناگهان كوچولوي اجتماعي و برون‌گراي شما تبديل به يك موجود خجالتي مي‌شود.

:علائم و نشانه های خجالت در کودکان

اموزش مسائل جنسی به کودکان

اموزش مسائل جنسی به کودکان باید به روشی باشد که کودک در عین گرفتن پاسخ قانع کننده دچار اختلال فکر در مورد مسائل جنسی نشود.

کودک آزاری چیست؟

به چه رفتارهایی کودک آزاری میگوییم؟

کودکان به علت ویژگیهایی که از نظر سنی دارند بسیار اسیب پذیر هستند ونیاز به حمایت ومراقبت ما دارند اما گاهی بزرگسالان به دلایل مختلف به جای حمایت ومواظبت از کودکان، انان را مورد ازار قرار میدهند .کودک ازاری شامل رفتارهاییست که توسط افراد دیگر خصوصا بزرگسالان نسبت به کودکان انجام میگیرد وبه نوعی به سلامت جسمی وروانی کودکان اسیب میرساند.رفتارهایی که به صورت تصادفی انجام میشوند کودک ازاری به حساب نمی ایند مانند اینکه کودکی به علت تصادف با اتومبیل دچار نقص جسمی شود.

 شب ادراری

بیشتر بچه ها در حدود سه سالگی یاد میگیرند که شبها جای خودرا خیس نکنند.معمولا اگر کودکی پس از این سن مشکل ادراری داشته باشد موجب نگرانی والدین میشود.متخصصان تاکید میکنند که شب ادراری یک بیماری نیست بلکه یک نشانه است.نشانه ای که نسبتا در میان بچه ها شایع میباشدوممکن است هرچند وقت یکبار به وقوع بپیوندد.

مخصوصا زمانی که کودک بیماری جسمی داشته باشد.در مورد شب ادراری واقعیتهایی وجوددارد.که اگر والدین از انها اگاه باشند میتوانند با سرعت ودانایی بیشتری به کودک خود کمک کنند.

اختلال جنون دزدی

خصوصیت اصلی جنون دزدی (kleptomania) ناتوانی مکرر برای مقاومت در مقابل تکانه‌های دزدی اشیائی است که برای مصرف شخصی ضرورتی ندارند یا ارزش مادی خاصی ندارند.

<
صفحه5 از6

خدمات ارایه شده به سازمان‌ها

  • Melat
  • O 2deb08c0
  • Sepah
  • Bsaderat
  • Emdad
  • Naft
  • Zendand
  • سازمان ها
    ارائه سخنرانی و آموزش مهارت های زندگی برای ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی
  • Mahdkoodak
    ارائه سخنرانی وآموزش مهارت های زندگی برای مهد کودک ها
  • Keshavarzi
  • Dad
  • Araffm
  • Sazman

    ساعت کاری ما :

    • شنبه - چهارشنبه :صبح 9:00 - 14:00  بعدظهر 16:00 - 21:00
    • پنجشنبه: صبح 9:00 - 14:00
    01732350794 / 01732320995 / 0937 962 9135

    if location 287561

    گرگان  خیابان ولیعصر نبش عدالت 22 مجتمع مروارید - طبقه 7  واحد2  

       017-32350794  if phone 1055012

    017-32320995    if phone 1055012

    0937-962-9135if phone 1055012

    مرکز آرام را دنبال کنید

    inestagram           telegram             if email social media 2481196