بچه مضطرب کیست؟

اضطراب چندین چهره دارد.بعضی از بچه ها آشکارا نشان می دهند که اضطراب دارند،عده ایی از آنان اضطراب خود را پنهان میکنند و نگرانی شان را بروز نمی دهند در حالی که بچه هایی مضطرب و عصبانی هم هستند که از سر استیصال در برابر محدودیت های خودشان واکنش نشان می دهند.از لحاظ آمار جمعیتی شیوع اضطراب به میزان 7/5 تا17 در صد در کل بچه ها دیده میشود.میزان اختلالهای اضطراب تا حدود کمی به بالا رفتن سن ربط دارد.با این حال بیشترین مطالعات در مورد اختلال های اضطرابی در بچه های بالای هفت سال انجام شده است.بنابرین شیوع اختلال های اضطرابی در بچه های کوچکتر نامعلوم است.دختر های دارای اختلال های اضطرابی،اغلب بیشتر از پسرها تمایل دارند بیماریشان تشخیص داده شود،هر چند این پسرها هستند که برای درمان به نزد پزشک آورده می شوند زیرا نشانه های رفتار مضطربانه،مانند گریه کردن،خجالتی بودن و پریشانی آشکار-از لحاظ اجتماعی در پسر ها کمتر از دختر ها قابل قبول است.تحقیقات بیشماری درباره رفتار بچه های مضطرب نشان می دهد که اکثر آنها بیش از یک اختلال ناشی از اضطراب در یک زمان دارند،که از آن به عنوان"بیمار گونه مشترک"یاد می شود.اگر برای درمان آن کاری انجام نشود نشانه های اختلال های اضطرابی با گذشت زمان بیشتر سبب ناتوانی فردی می شود و روند بیماری را با نوسان هایی در دوره زندگی مزمن میکند.

اختلال کمبود توجه بیش فعالی

*نشانه های اختلال کمبود توجه-بیش فعالی چیست؟

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرایند روانشناختی در زمینه فهمیدن و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است که به صورت نارسایی در زمینه گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن،هجی کردن یا خواندن، نوشتن و حساب کردن بروز می‌کند.

اختلال یادگیری- بیش فعالی- کم فعالی- نارسایی در یادگیری- اختلالات ادراکی- اختلالات زبانی

بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی، قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است، هوش کم و بیش عادی دارند، به خوبی حرف می زنند و مانند سایر کودکان بازی می کنند، مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می کنند، در خانه نیز خود یاری های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنها می سپارند، به خوبی انجام می دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن زمانی که به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند. این کودکان به تدریج درمی‌یابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی بهتر از آنها هستند و احساس حقارت را تجربه می‌کنند و کم کم بیزاری از درس و مدرسه در آنها به وجود می‌آید. والدین آنها که اغلب از دلایل ناتوانی یادگیری آنها بی خبر هستند، مشکل را بیشتر می‌کنند و با فشارهایی که به کودک وارد می‌آورند، دشواری را چند برابر می کنند.

بدیهی است این کودکان در مراجعه به هر متخصصی، مشکلی تازه در خود می‌یابند. هر متخصص مشکل آنها را از دریچه چشم خود نگریسته و تنها بعدی از ابعاد پیچیده آن را زیر ذره بین تخصص خویش قرار می‌دهد. گفتنی است که در این میان، امر اساسی توجه به این نکته است که در این گونه موارد، ضرورتاً باید به جای تشخیص‌های انفرادی، از شیوه نظام چند رشته‌ای سود جست که در آن معمولاً مجموعه‌ای از تجربیات و تخصص‌ها توأمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین معنی که با همگام شدن عده‌ای از متخصصان و یک سو و یک جهت شدن تلاش های مختلفی که از طرف صاحبان فن و تجربه صورت می‌گیرد، راهی برای تحلیل، تشخیص و درمان اساسی مسائل یادگیری گشوده می شود.

تعریف اختلالات یادگیری

اصطلاح نارسایی در یادگیری به وسیله روان‌شناسان و متخصصین تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که متخصصان پزشکی اختلال یادگیری را ترجیح می دهند. مثلاً بر طبق تعریف انجمن روان پزشکان آمریکا (1994) اختلال زمانی روی می‌دهد که پیشرفت درسی فرد بر اساس آزمون‌های استاندارد فردی در خواندن، حساب کردن، نوشتن یا بیان به طور چشمگیری پایین تر از سطح مورد انتظار سنی، درسی، و یا هوشی وی باشد. اگر چه تلاش فراوانی برای یافتن یک تعریف جامع در زمینه اختلالات يادگيری انجام گرفته است، هنوز تعریف کاملی که مورد قبول همگان باشد وجود ندارد. شاید یکی از دلایل عمده آن این باشد که در بکار بردن اجزای اختلالات یادگیری هنوز ثبات چندانی وجود ندارد. بعضی سعی می‌کنند آنها را از همدیگر مجزا نمایند در حالی که بعضی دیگر نارسایی در یادگیری را به عنوان یک اصطلاح کلی مورد استفاده قرار می‌دهند که شامل تمام موارد یادگیری است و بعضی در این زمینه اظهار نظر قاطعی نمی‌کنند. از طرف دیگر تعاریف، بسته به این که نارسایی در چه حوزه ای تعریف می شود نیز تا اندازه ای فرق می کنند.

کمیته بین نهادی نارسایی‌های یادگیری (1987) که نمایندگی 12 نهاد در بخش خدماتی، بهداشتی و انسانی و بخش آموزش و پرورش را دارد جنبه های زیر را در تعریف خود از نارسایی ویژه در یادگیری مورد تأکید قرار می دهد:

    کودک ممکن است مشکلاتی در مهارت های گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن، استدلال ریاضی و یا اجتماعی داشته باشد.

 &

بیش فعالی کودکان:

  نوعی اختلال شایع است که حدود هشت تا ۱۰ درصد کودکان را مبتلا می کند. این بیماری در پسران شایعتر از دختران است که هنوز دلیل اصلی آن مشخص نشده است. ویژگی های اولیه بیش فعالی از سال های اولیه رشد یعنی قبل از ورود به مدرسه شروع میشود.

انواع کودکان بیش فعال:

بیش فعالی دارای ویژگی های بارزی است که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی می شود. این اختلال سه نوع است؛

اختلال اول: در گونه اول که کودک فقط در توجه و تمرکز مشکل دارد.

اختلال دوم: در نوع دوم فقط پرتحرکی دیده می شود و بالاخره نوع ترکیبی که کودک هم پرتحرک است و هم مشکل توجه و تمرکز دارد این اختلال در کودکان دبستانی و در پسرها سه تا پنج برابر شایع تر از دختران است و بیشتر در پسران اول خانواده مشاهده می شود.

اختلال سوم: معمولا اختلال از سه سالگی به بعد تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا در دوره شیرخواری اکثرا پرتحرک هستند و دست ها و پاهای خود را زیاد حرکت می دهند؛ کم خواب، کم غذا هستند و زیاد گریه می کنند

علائم بیش فعالی:

قطع پی‌درپی گفت‌وگو و مکالمه بزرگ‌ترها

پاسخ دادن به سؤال، پیش از آنکه جمله‌ی سؤال‌کننده به پایان برسد.

بی‌صبری و بی‌تحملی شدید طوری که هر آنچه طلب کرد، باید در همان لحظه آن را دریافت کند.

پرحرفی‌

<

 شب ادراری

بیشتر بچه ها در حدود سه سالگی یاد میگیرند که شبها جای خودرا خیس نکنند.معمولا اگر کودکی پس از این سن مشکل ادراری داشته باشد موجب نگرانی والدین میشود.متخصصان تاکید میکنند که شب ادراری یک بیماری نیست بلکه یک نشانه است.نشانه ای که نسبتا در میان بچه ها شایع میباشدوممکن است هرچند وقت یکبار به وقوع بپیوندد.

مخصوصا زمانی که کودک بیماری جسمی داشته باشد.در مورد شب ادراری واقعیتهایی وجوددارد.که اگر والدین از انها اگاه باشند میتوانند با سرعت ودانایی بیشتری به کودک خود کمک کنند.

اختلال جنون دزدی

خصوصیت اصلی جنون دزدی (kleptomania) ناتوانی مکرر برای مقاومت در مقابل تکانه‌های دزدی اشیائی است که برای مصرف شخصی ضرورتی ندارند یا ارزش مادی خاصی ندارند.

<

اختلال سلوک | نشانه ها، علل و درمان اختلال سلوک

اکثر مشکلات والدین با فرزندان خود، به دلیل مشکلات رفتاری و ناتوانی والدین در کنترل آن ها است. اگر چه سرپیچی از دستورات والدین و به دنبال استقلال بون، مشکلات رفتاری و اذیت کردن دیگران تا حدی جزو دوره عادی رشد کودکان و نوجوانان محسوب می شود اما تشدید این رفتار ها و افراطی شدن آن ها می تواند یک هشدار خطرناک برای والدین باشد. یکی از مهمترین اختلالات مشکلات رفتاری، اختلال سلوک است. والدین می توانند برای حل مشکلات مرتبط با فرزندانشان با دریافت <

بیش فعالی (ADHD) چیست | کودک بیش فعال چه نشانه هایی دارد

اختلالات رفتاری وراهکارهای مقابله باانها درکودکان و نوجوانان:

اختلالات رفتاری شامل رفتارهایی می باشد که در آن شخص، حقوق دیگران را زیر پا گذاشته وقوانین اجتماع را نقض می کند.این اختلال بیشتر در دوران کودکی ونوجوانی رخ می دهد و در پسران بیشتر از دختران دیده می شود.

&

همکاران ما در کودک و نوجوان

             

     

                          

 

 

خدمات ارایه شده به سازمان‌ها

  • Melat
  • O 2deb08c0
  • Sepah
  • Bsaderat
  • Emdad
  • Naft
  • Zendand
  • سازمان ها
    ارائه سخنرانی و آموزش مهارت های زندگی برای ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی
  • Mahdkoodak
    ارائه سخنرانی وآموزش مهارت های زندگی برای مهد کودک ها
  • Keshavarzi
  • Dad
  • Araffm
  • Sazman

    ساعت کاری ما :

    • شنبه - چهارشنبه :صبح 9:00 - 14:00  بعدظهر 16:00 - 21:00
    • پنجشنبه: صبح 9:00 - 14:00
    01732350794 / 01732320995 / 0937 962 9135

    if location 287561

    گرگان  خیابان ولیعصر نبش عدالت 22 مجتمع مروارید - طبقه 7  واحد2  

       017-3235079  if phone 1055012

    017-32320995    if phone 1055012

    0937-962-9135if phone 1055012

    مرکز آرام را دنبال کنید

    inestagram           telegram             if email social media 2481196