حقوقی رایگان در واتساپ 300x150

09379629135

9b9787fb5209b99c3207554a341e3f32

مرکز روانشناسی و مشاوره آرام

مرکز روانشناسی و مشاوره آرام

نشان داده شده است که تعدادی از فشارهای اجتماعی خطر ابتلابه افسردگی را افزایش می دهند .شیوع میزان افسردگی در قشر پایین اقلیت های قومی و آنانی که حمایت اجتماعی یا خانوادگی کمتری دارند،نسبتا بالا است(جنکینز و همکاران 1998)بسیاری از افرادترکیبی از عواملی را که آنان را مستعد افسردگی می سازند تجربه می کنند برای مثال براون هاریس(1978) به این نتیجه رسیدند که زنان طبقه کارگر که دارای سه یا بیشتر از سه کودک بودند محرم رازی نداشتند فاقد شغل خارج از خانه  بودند. و آنانی که پدرشان را در کودکی از دست داده بودند بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی بودند.افراد دارای محرومیت اقتصادی تمایل به تجربه رویدادهای منفی تری در زندگی دارند و ممکن است حمایت های اجتماعی و اقتصادی کمتری داشته باشند.ممکن است بیشتر افراد گروهای قومی اقلیت با نا سازگاری های  اقتصادی زیادتری مواجه شوند.علاوه بر این آنان ممکن است در معرض پیش داوری و در تعارض با گروه اکثریت باشند که این فشار روانی زیادی را بر آنان تحمیل کند.

به نظر میرسد افسردگی غالبا بعد از برخی رخدادهای تنش زا از قبیل ازدواج یا تولد فرزند واقع می شود.بیشتر فشارهای زندگی حاد نظیر طلاق یا جدایی ممکن است موجب شروع دوره هایی از افسردگی شوند.برعکس یک شبکه حمایت اجتماعی خوب می تواند محافظت کننده باشد.

زنان افسرده نسبت به مردان علائم بیشتری دارند و علائمی مثل احساس بی ارزشی فقدان علاقه و اختلال اشتها را بیشتر از مردان ذکر می کنند.تبیین اینکه چرا زنان بیشتر از مردان افسردگی گزارش می کنند متفاوت است.در وهله نخست شاید یک نوع نادیده انگاری به صورت یک سوگیری باشد.یعنی هیچ شاهدی که نشان گر تفاوت های جنسی باشد موجود نباشد.

تبیین های اجتماعی از این پدیده نشان می دهد که هم اکنون زنان مسئولیت های زیادی بر عهده دارند.معمولا زنان شغل های پایین تری را احراز میکنند و بین شغل و خانه داری سرگردان هستند.یعنی آنان وقتی که از کارهای شغلی روزانه فراغت یافتند به احتمال بیشتری از مردان در نقش منزل داری به کارهای خانگی ادامه می دهند.همچنین زنان ممکن است در معرض فشارهای فرهنگی باشندو این موجب افزایش فشارروانی آنان شود.یک تبیین روان شناختی ترمیگوید که زنان یا احتمال بیشتری از مردان شکست هایشان را به ویژگی های شخصی نسبت می دهند این امر موجب میشود که خود را بیشتر سرزنش کنند و عزت نفس آنان پایین باشد.

علاوه بر این هولن و هوکسما معتقدنند که وقتی مردان شرایطی را تجربه می کنند که ممکن است منجر به افسردگی شود آنان بیشتر از زنان توانایی برگرفتن حواسشان از افکار منفی را دارا می باشند.         &

پاسخ: ازدواج را می توان تا حدودی به ماشینی تشبیه کرد که ما را در مسیر زندگی بسیار کمک می کند. اولین مسئله این است که ماشین خود بخود حرکت نمی کند، بلکه بایستی ابتدا با آیین نامه رانندگی و کلیات ماشین آشنا شویم. مسئله دوم این است که همانند ماشین که نیاز به بنزین دارد و گاهی پنچر می شود و یا موتورش خراب می شود و یا نیاز به تعویض روغن پیدا می کند ازدواج نیز نیازمند رسیدگی و مراقبت روزانه و دوره ای دارد و هر از گاهی هم پستی بلندیهایی را پشت سر می گذارند، اگر می خواهیم ماشین زناشویی بدرستی و برای همیشه کار کند بایستی بدقت از آن مراقبت کرد. در این رابطه مراقبت های زیر می توانند بسیار کمک کننده باشند:

1)بهداشت فردی را رعایت کنید: بسیاری از خانم ها و آقایان به بوهای خاصی حساس هستند و بو تنها حسی است که بطور مستقیم وارد سیستم احساسی عاطفی مغز می شود و می تواند تاثیر زیادی در وضعیت روحی روانی فرد بگذارد. عادت کنید هر روز بعد از بازگشت به منزل و یا اتمام آشپزی یک دوش آب ولرم سریع بگیرید و از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.

2)برای با هن بودن وقت اختصاص دهید: در زیر یک سقف بودن و داخل رختخواب رفتن با یکدیگر کافی نیست بایستی بطور مشخص زمانی را فقط فقط برای خود و همسرتان کنار بگذارید. بچه داری، خانه داری، شغل، درس، درگیری های شدید کاری و... هیچکدام نمی تواند بهانه ای برای نادیده گرفتن این نیاز باشد. حتما حداقل یک وعده غذایی روزانه را با هم صرف کنید، روزی 10 دقیقه با هم صحبت کنید ، از هر فرصتی برای با هم بودن استفاده کنید ، برای هم جک تعریف کنید و با هم بخندید، حداقل ماهی یک بار با هم قرار بذارید کافه سینما رستوران بروید. اگر بچه دار هستید می توانید از فامیل های نزدیک پدر و مادر بزرگ ها درخواست کنید تا آن تایم را از بچه مراقبت کنند.

3)محبت خود را ابراز کنید: بدون شک نکات و ویژگیهای خوبی در همسرتان وجود داشت که با او ازدواج کردید، آنها را بخاطر آورده و در هر موقعیت و زمان مناسب از ته دل و با احساس بگویید" دوستت دارم" ودر زمان ها و مناسبت های مختلف کادو را چاشنی آن کنید.

4)تمجید و ثناگو و قدردان یکدیگر باشید: در زندگی اشتراکی بر پایه عشق و محبت هیچ چیز جزو وظیفه نیست. لذا همیشه می توان چیزی برای تشکر کردن و تعریف کردن از یکدیگر پیدا کرد و از صمیم قلب سپاسگذار یکدیگر بود

5)حرمت و احترام همدیگر را حفظ کنید: هرگز، هرگز، هرگز چه در جمع چه در خلوت، چه در عصبانیت چه در شادی حرمت همسرتان را نشکنید و حرف رکیک بکار نبرید. شما در مشاجره ها اجازه دارید بلند صحبت کنید یا داد بزنید ولی اجازه ندارید بی احترامی کنید.

6)مسئولیت خود را پذیرفته و کار خوب و درست خود را انجام دهید: با مطالعه و آگاهی و تلاش بکوشید تا بقول استاد گرامی دکتر هلاکویی تاثیر ن نحس "نادانی، ناتوانی، نیازمندی، نگرانی" در زندگی تان به حداقل برسد و مسیولیت انتخاب های خود را بپذیرید و در مشکلات منتظر پاسخ و یا قدم برداشتن همسرتان نباشید و کار درست و خوب خود را انجام دهید.

7)تاریخ ها و مناسبت های خاص را بخاطر داشته و یادآور باشید: بسیاری از آقایان در حفظ تاریخ ها و سالگردها و... مشکل دارند. برای رفع این مشکل خوشبختانه تکنولوژی به کمک آقایان آمده است. به قسمت تقویم موبایل خود رفته و تاریخ های مهم را در آن ثبت کنید تا در زمان مناسب زنگ آن به صدا در آید و شما را مطلع کند

8)هیجان و شورو شوق ایجاد کنید: هر از گاهی به طور غافل گیرانه همسرتان را خوشحال کنید. بجای اینکه در ذهن خود خیال پردازی کنید، رویا و فانتزی های خود را با همسرتان به واقعیت تبدیل کنید. ماهی یک بار با هم دوش بگیرید و طبق تمرین تمرکز حسی ماهی یکبار همدیگر را ماساز دهید.

9)زمانی را هم برای خود اختصاص دهید: هر فردی نیاز دارد که هر از گاهی با خود یا دوستان و یا خانوادش خلوت کند و این مسئله هیچ منافاتی با زندگی اشتراکی و عشق بین زن و مرد ندارد و حتی توصیه می شود زن و شوهر هر از گاهی جدای از همسر خود چند ساعتی را برای خود باشند و در چهار چوب حریم خانوادگی آنچه را که دوست دارند، انجام دهند.

انضباط چیست

07 آبان 1401

انضباط چیست

بعضی وقتها کودکان کارهایی را انجام می دهند که از آنها منع شده اند،در این صورت عده ای از بزرگسالان با تنبیه کلامی و بدنی با این دسته از کودکان مقابله می کنند.گروهی هم تلاش میکنند با دلیل و برهان خطای کودک را گوشزد کنند.برخی دیگر نیز از آن چشم پوشی میکنند یا بی تفاوت هستند و یا نمی دانند د راین باره چگونه رفتار کنند .

عده ای بر این باورند برای اینکه کودک لوس نشود باید او را تنبیه کرد.اما گروهی دیگر رفتاری توام با مهر و محبت را بسیار لازم میدانند.میتوان روشی مابین این دو روش پیدا کرد.توجه صحیح به کودکان،یعنی پیش گرفتن یک روش توام با خوش خلقی و انضبا ط جدی.

انضباط زمانی به بهترین نحو عمل میکند که ما احساس مسولیت کنیم.در این صورت بودن با کودکان را دوست داریم و برای نیاز آنها به امنیت و آسایش احترام قائلیم.اگر مراقب درک کند که کودکان  بایکدیگر متفاوتند،برقراری نظم و انضباطعملی میگردد.همچنان برقراری انضباط زمانی کارایی خواهد داشت که مراقب کودک قاطع،هوشیار،مهربان،با برنامه و با اراده باشد.شایسته است خواسته های یک مراقب کودک هماهنگ با روحیات و احساسات کودکان باشد.

راه هایی برای اجتناب از مشکلات

1.به خود فرصت فراوان بدهید:

<

به عنوان یک والد چگونه هوش هیجانی کودکان را ارتقا دهیم؟

 

به عنوان یک والد چگونه هوش هیجانی کودکان را ارتقا دهیم؟

کودکان می خواهند عادلانه صبورانه و با احترام رفتار کنند اما در عمل بین خواستن برای درست رفتار کردن با کودک وداشتن توانایی برای موفقیت در انجام این کار دشوار، تفاوت وجود دارد. یافته های پژوهشی نشان می دهد آگاهی از هیجانها و توانایی مدیریت احساس ها بیش از بهره هوشی تعیین کننده موفقیت و کامیابی در همه بخشهای زندگی به ویژه روابط خانوادگی خواهد بود. افزایش هوش هیجانی کودکان به آنها در رویارویی درست و موثر با فراز و نشیب زندگی کمک می کند. پیامدهای نیاموختن هوش هیجانی نگران کننده ایت شوهد نشان می دهند دخترانی که احساساتی چون اضطراب وگرسنگی را از یکدیگر نمی آموزند خطر اختلالات خوردن در آنان بیشتر است. در پسران تکانشی بودن در سالهای نخست زندگی نشانگر خطر بالای بزهکاری و پرخاشگری است. ناتوانی در مدیریت اضطراب و افسردگی احتمال سومصرف مواد و 7 رفتارهای پر خطر را در بزرگسالی را بالا می برد.

بسیاری از راهنمایی های متداول امروزی به والدین، دنیای هیجانها را نادیده می گیرد در حالیکه کودکانی که والدینشان پیوسته آموزش هیجان را به کار می برند وضعیت جسمانی بهتر، نمرات تحصیلی بالاتر و سازگاری بیشتری با دوستان خود دارند، مشکلات رفتاری و خشونت کمتری نشان می دهند و در کل از سلامت هیجانی بیشتری برخوردارند.

آموزش هیجانی به کودکان شامل پنج مرحله است:

نحوه اداره بحران  یا گذرگاه میانسالی

همچنان که ملاحظه شد،بحران میانسالی نقطه ایی برای شروع مجدد است بازنگری ارزش ها ،اهداف و باورها و در صورت لزوم تغییر و اصلاح انها است؛در جریان بودن است و نه رسیدن به جایی؛چالشی است برای شدن.خلاقیت وآفرینندگی و رسیدن به معنا.برای رسیدن به این نقطه توجه به نکات زیر میتواند تا حدودی کمک کننده باشد:

-پیری و مرگ را بعنوان واقعیتی،نه به معنی پایان چیزی بلکه به عنوان یک دگردیسی بپذیرید.در این رابطه حضرت علی (ع) بیان بسیار زیبایی دارد:بکوشید برای دنیای خود انگار تا ابد زنده خواهید ماند و بیاندیشید برای آخرت خود انگار که فردا فرا خواهد رسید.

اصول روابط صحیح زوجین با خانواده یکدیگر


در جوامعی که روابط خانوادگی بسیار نزدیک و در هم پیچیده ای دارند یکی از علل نسبتاً شایع مشکلات و مشاجره های
زوجین دخالت خانواده ها است و علل عمده آن این است که زن و شوهر با نحوه برخورد صحیح با چنین موضوعاتی آشنا
نیستند.توجه به نکات زیر می تواند بسیاری از مشکلات را کمرنگ یا برطرف کند.

مشکلات خانواده های تک فرزند برخی از خانواده ها خواسته(دلایل طبی،فوت یکی از کودکان،و...) یک فرزند بیشتر ندارند(بر اساس آمار سال 1984، آمریکا دارای حدود 14میلیون خانواده تک فرزند است)و نظرات بسیار متفاوتی در مورد عواقب(منفی و مثبت) تک فرزندی مطرح شده است.نظیر اینکه مادر و پدر وقت توجه و امکانات بیشتری برای پرورش و تربیت بهتر کودک دارند،یا بدلیل وجود عدم خواهر و برادر کودک لوس و خودخواه بار می آید.ما در اینجا سعی می کنیم تا برخی تز باورهای غلط و حقیقتهای مربوطه رامتذکر شویم. نکته: انیشتن،نیوتن،اوینچی و گاندی بچه های تک بودن ولی میدانیم بجز گاند بقیه دچار برخی مشکلات و اختلالات خلقی نیز بودند. الف(حقایقی در مورد کودکان تک تک بودن باعث لوس شدن و خودخواهی نمیشود بلکه رفتار پدر و مادر و شرایط محیطی عامل آن است. تقریبا همانند کودکان اول کودکان تک بدلیل توقعات و موقعیت و رفتار والدین معمولاافرادی کنترل کننده و بزرگسالی کوچک میشوند. توصیه هایی به والدین تک فرزند 1-به او اجازه دهید دوران بچگی خود را همانند سایر کودکان هم سن و سالش طی کند. توقعی خارج از محدوده سنی و توانش نداشته باشید. 2-به او اجازه دهید تا همانند سایر کودکان اشتباه کند، شکست بخورد، لجبازی کند، سرکش و نافرمانی کند. 3-مهمترین عامل موثر در شکل گیری طبیعی و درست شخصیت کودکان حضور هم بازی و تعامل با کودکان هم سن و سال است، در اطرافیان خود به دنبال کودکان هم سن و سال فرزندتان بگردید و تمام تلاش خود را به کار ببندید تا با هم رابطه نزدیک و تقریبا دائمی داشته باشند. 4-از 18 ماهگی فرزندتان را روانه یک مهد کودک خوب کنید تا بتواند روزانه چیزی حدود 6 تا 8 ساعت در ارتباط با سایر کودکان قرار گیرد. اگر امکان دسترسی به مهدکودک را ندارد در همسایگی خود با خانواده هایی که فرزندان هم سن و سال شما دارند دوست شوید تا امکان برقراری ارتباط روزانه بین آنها بوجود آید. 5-پس از یک و نیم سالگی روزانه نیم تا یک ساعت او را به پارک و زمین بازی بچه ها ببرید. 6-از حمایت کردن بیش از حد او خودداری کنید، برای اینکه معیاری برای آن داشته باشید.خودتان را با والدین دیگری که چند فرزند دارند مقایسه کنید، 7-اصول و قوانین پرورش و تربیت کودکان تک تفاوتی با دیگر کودکان ندارد و آنها را بیاموزید . می توانید به کتبی در این زمینه مراجعه کنید.

یکم و دوم مهرماه ۱۴۰۱
کارگاه تخصصی نوروسایکولوژی،با ارائه مدرک از مرکز مشاوره آرام و همکاری با مرکز پادمیرا
مدرس: دکتر پدرام معینی متخصص مغز و اعصاب

یکم و دوم مهرماه ۱۴۰۱
کارگاه تخصصی نوروسایکولوژی،با ارائه مدرک از مرکز مشاوره آرام و همکاری با مرکز پادمیرا
مدرس: دکتر پدرام معینی متخصص مغز و اعصاب

یکم و دوم مهرماه ۱۴۰۱
کارگاه تخصصی نوروسایکولوژی،با ارائه مدرک از مرکز مشاوره آرام و همکاری با مرکز پادمیرا
مدرس: دکتر پدرام معینی متخصص مغز و اعصاب

صفحه1 از35

خدمات ارایه شده به سازمان‌ها

  • Melat
  • O 2deb08c0
  • Sepah
  • Bsaderat
  • Emdad
  • Naft
  • Zendand
  • سازمان ها
    ارائه سخنرانی و آموزش مهارت های زندگی برای ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی
  • Mahdkoodak
    ارائه سخنرانی وآموزش مهارت های زندگی برای مهد کودک ها
  • Keshavarzi
  • Dad
  • Araffm
  • Sazman

    ساعت کاری ما :

    • شنبه - چهارشنبه :صبح 9:00 - 14:00  بعدظهر 16:00 - 21:00
    • پنجشنبه: صبح 9:00 - 14:00
    01732350794 / 01732320995 / 0937 962 9135

    if location 287561

    گرگان  خیابان ولیعصر نبش عدالت 22 مجتمع مروارید - طبقه 7  واحد2  

       017-32350794  if phone 1055012

    017-32320995    if phone 1055012

    0937-962-9135if phone 1055012

    مرکز آرام را دنبال کنید

    inestagram           telegram             if email social media 2481196