حقوقی رایگان در واتساپ 300x150

09379629135

9b9787fb5209b99c3207554a341e3f32

اعتیاد مثبت – تغییر در عادات رفتاری

   

 کتاب «اعتیاد مثبت» نوشته‌ی ویلیام گلاسر است.

در این کتاب، ویلیام گلاسر، بحث خود را اینگونه شروع می‌کند که :

&

احساس ارزشمندی چیست؟

احساس ارزشمندی یعنی میزان ارزشی که برای خود قائلید. زمانی از احساس ارزشمندی مطلوبی برخوردارید که خود را همان طور که هستید، بپذیرید. احساس ارزشمندی ضعیف باعث می شود خود را قبول نداشته و بخواهید به جای فرد دیگری باشید. منظور از احساس ارزشمندی نحوه نگرش و قضاوت شما درباره خودتان است.

تصور غلط درباره احساس ارزشمندی

احساس ارزشمندی به معنای کارآمدی فردی نیست. با آموختن این که چه کاری را می توانیم به خوبی انجام دهیم و در انجام چه کارهایی با مشکل روبروییم، کارآمدی ما شکل می گیرد . احساس ارزشمندی ربطی به توانایی های ما ندارد. گذشته از این که توانایی انجام کاری را داریم یا نداریم، احساس ارزشمندی می تواند کم یا زیاد باشد. به این مثال توجه کنید:

سارا یک مدیر اجرایی موفق است. شرکتی که در آن کار می کند قصد دارد او را تشویق کند، اما با وجود کارآمدی و کفایت بسیار وی در انجام بی نقص امور، سارا همچنان احساس بی ارزشی و درماندگی می کند. او خود را فردی بی صلاحیت و بی عرضه می داند که دیگران دیر یا زود به این خصیصه اش پی خواهند برد. نمی تواند از موفقیت هایش لذت ببرد، زیرا باور دارد واجد این شایستگی ها نیست. حتی با وجود کفایت بسیاری که از او در انجام کارها دیده می شود، همچنان احساس ارزشمندی پایینی دارد.

⭕️ هفده خطای شناختی

۱. ذهن‌خوانی

بدون استدلال و دلایل کافی فکر میکنید از افکار دیگران اطلاع دارید:

"اصلاً نگاه‌م نکرد حتماً از من شاکیه"

  1. 2. پیش‌گویی
<

۱۶ روش مفید برای ایجاد شادی:

۱. اندورفین:

این هورمون مسکن طبیعی مغزه، استرس رو کاهش میده و حس رضایت و شادی رو افرایش میده و میتونی با

- ورزش کردن

- موزیک گوش کردن

سیستم رفتاری

سیستم رفتاری عبارت است از مجموعه رفتارهایی که تاکنون انجام داده اید، همچنین هررفتار جدیدی که ممکن است به آن فکر کنید و گاهی حتی رفتارهای ناهشیارتان را نیز شامل می شود. فکر کنید و گاهی حتی رفتارهای ناهشیارتان را نیز شامل می شود. برای دستیابی به خواسته تان همواره رفتاری را انتخاب می کنید که باور دارید در آن لحظه بهترین و در دسترس ترین رفتار است.

رفتار کلی

جدا از تمام افزوده های تئوری انتخاب به رشته روان شناسی، مفهوم رفتار کلی آنوزه ای از این تئوری است که گلسر بیش از همه به آن افتخار می کرد . از منظر تئوری انتخاب، تمام رفتارهای ما از چهار بخش جدایی ناپذیر تشکیل شده اند ، اعمال ، افکار ، احساسات و فیزیولوژی ، این چهار بخش همزمان با هم اتفاق می افتند و به یکدیگر مرتبط و متصل اند.اگر باور نمی کنید ، تمرین ساده ای را انجام می دهیم. به حالت قوزه کردن بایستید. سرتان را پایین بیندازید و با فکر کردن به چیزی که اصلا دوست ندارید، با لحنی افسرده به خودتان بگویید : (( من خیلی خوشحالم))، آیا احساس شادمانی می کنید؟ البته که نه ! حال، وضعیت مخالف آن را امتحان کنید. صاف بایستید و سرتان را بالا نگه دارید. شانه ها را به عقب دهید. به چیزی که خیلی دوست دارید فکر کنید. دست ها را بالا نگه دارید. بالا و پایین بپرید و با شور و شوق فریاد بزنید، (( من خیلی افسرده ام))، چه احساسی دارید؟ احساسات شما با باقی اجزای رفتارتان ( فکر، عمل، فیزیولوژی) هماهنگ است.

<

(سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است) یک ویژگی شخصیتی است.

کمال گرایی یا کمال طلبی یکی از شایع ترین پدیده هایی است که می توانید در اطرافتان مشاهده کنید.

کمال گرایی به معنای پیشرفت، تعالی، رشد، تکامل، مهمترین ویژگی انسانها است و از جمله معدود ویژگی های است که انسان را از حیوان جدا می کند. ( این کمالگرایی سالم است)

اگر کمال گرایی و میل به استانداردهای بالا نبود بسیاری از حرکتهایی که رشد و پیشرفت نسل بشر را طی سالها و قرنهای گذشته رقم زده است هرگز روی نمی داد.

چیزی که بعنوان کمال گرایی ناسالم است. داشتن استانداردهای بسیار بالا ( معیارها بالاست).

روان شناسی تئوری انتخاب

نیازهای اساسی

تئوری انتخاب ابتدا به بررسی پنج نیاز اساسی انسانها می پردازد.همگی ما نیازهای مشابهی داریم.متخصصان تئوری انتخاب به افراد آموزش می دهند که این نیازها و شدتشان به لحاظ ژنتیکی از پیش تععین شده اند.همه افراد در این پنج نیاز اساسی مشترکند؛ اما شدت این نیاز ها را ژن ها و شرایط ابتدایی زندگی هر فرد مشخص می کند.

شدت از پیش تعیین شده نیازها در طول زمان تغییر نمی کند.اما اگر نیازهای ضعیف تر پیش از این نادیده گرفته شده باشند یا در موقعیتی باشیم که ارضای نیاز های شدیدتر دشوارتر باشد ممکن است نیاز های ضعیف تر اولویت پیدا کنند.ما زمانی بهترین احساس را تجربه می کنیم که نیاز ها صرف نظر از این که شدتشان کم باشد یا زیاد به میزان دلخواهمان ارضا شوند.

متاسفانه ساختار ژنتیکی را نمیتوان اندازه گیری کرد تا متوجه شویم هر بار چقد از نیازمان ارضا می شود.بنابراین باید به احساس کلی خود    از رضایتمندی و شادکامی و آرامش تکیه کنیم. هر گاه چنین احساساتی داشته باشیم پی میبریم که نیازهایمان در حال برآورده شدن است.اگر احساسات دیگری را تجربه کنیم آن گاه این مسئولیت برعهده ماست که مشخص کنیم کدام یک از نیازهایمان با مشکل روبروست و باید برای آن چه کار کنیم.

نیازهای اساسی تئوری انتخاب عبارتند از:بقا،قدرت،عشق و تعلق خاطر،آزادی و تفریح.من گاهی نیاز به قدرت را "مهم بودن" می نامم،نیاز به عشق و تعلق خاطر را "پیوند" و نیاز به تفریح را "لذت". به نظر من این اصطلاحات معنای اصلی نیازها را بهتر می رسانند.

افرادی که نیاز به بقای بالایی دارند امنیت را به هر چیز دیگری ترجیح می دهند از رفتارهای مخاطره آمیز اجتناب می کنند و بسیار نگرانند؛بویژه در مورد افراد خطر پذیر زندگی شان. آن ها به سلامتشان اهمیت می دهند و اغلب ورزش غذای سالم و استراحت کافی را در اولویت قرار می دهند.همچنین علاقه دارند برای هر احتمالی برنامه ریزی کنند،پس انداز را ترجیح می دهند و به جای فعالیت های خود جوش و بدون برنامه،برنامه ریزی های بلند مدت را دنبال می کنند.

افرادی که نیاز بسیاری به قدرت دارند احترام را بر همه چیز مقدم می دانند.به رسمیت شناخته شدن برایشان بسیار ارزشمند است و بدون آن احساس ناکامی می کنند؛به ویژه اگر استحقاق آن را داشته باشند.برای آن ها داشتن شخصیتی متفاوت و تاثیر گذاری روی دیگران بسیار مهم است.آن ها دوست دارند همواره برنده و بی نقص باشند و در بحث حرف آخر را بزنند.برای آنها ضرورت دارد که از خود میراثی به جای بگذارند.این افراد دوست دارند رویدادهای پیرامونشان را در کنترل داشته باشند و مدام مهارت های مهمشان را روز آمد کنند.

افرادی که به پیوند نیاز بسیاری دارند علاقمندند زمانشان را در کنار دیگران سپری کنند.دوستدار کمک به دیگرانند و اغلب نقش مصلح و میانجی را ایفا می کنند.اگر هم خودشان در چنین موقعیتهایی قرار بگیرند می کوشند از تعارض اجتناب کنند.برای آنها عشق ورزی و دریافت عشق بسیار حائز اهمیت است.آن ها عموما با دیگران بسیار سازگارند و به خوبی تشخیص می دهند چه موقع اوضاع خوب پیش نمی رود یا دیگران از موضوعی ناراحتند.روابط آن ها عمیق و معنا دار استو ابدا سطحی و بی مایه نیست.اشخاصی که شدت نیاز به پیوند در آنان بالاست دیگران را بر همه چیز مقدم می دانند حتی خودشان.

افرادی که به آزادی نیاز فراوانی دارند بیش از هر چیز علاقه مندند کارهایی را انجام دهند که خودشان دوست دارند.اگر احساس کنند کنترل می شوند یا اختیارشان محدود است احساس ناکامی می کنند.آن ها بیش از آنکه بخواهند در کنار دیگران باشند ترجیح می دهند اوقاتی را در تنهایی بگذرانند.آنان به شدت می خواهند مستقل باشند و گاهی تصمیماتی می گیرند که به صلاحشان نیست آن هم فقط به این دلیل که می خواهند بر خلاف خواسته دیگران عمل کرده باشند.برای حریم شخصی خود ارزش زیادی قائلند و از کنجکاوی بیجای دیگران در کارشان ناراحت میشوند.مدام برای تغییر وضع موجود در تلاشند و دوست دارند بسیار خلاق و خارج از چارچوب های از پیش تعیین شده باشند.

افرادی که به تفریح/لذت نیاز بسیاری دارند لذت را بر هرچیز مقدم می دانند.در حقیقت آنها از هر چیزی که احساس کنند لذتی در آن نیست اجتناب می کنند.بسیار شوخ طبع عاشق خندیدن و خنداندن هستند.به دلیل لذتی که در کشف کردن وجود دارد همواره به دنبال فرصتهایی برای یادگیری اند و به بازی و آرامش اولویت می دهند.

شاین ذکر است که همگی ما تحت تاثیر هر پنج نیاز هستیم و تمام این نیاز ها در نیمرخ شدت نیازهای ما وجود دارند؛اما معمولا یکی یا دوتای آن ها انگیزه بسیاری از رفتارهای ما هستند.

نیمرخ نیاز ها نموداری است که شدت هر یک از نیازهای اساسی را مشخص می کند که می توانید آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.براساس ویژگی های نیمرخ نیازهای منحصر به فرد شما فعالیتهای بخصوصی در زندگی به عنوان ارضا کننده نیاز ادراک می شود و این فعالیتها احساس بسیار خوبی به شما می دهد.پیش بینی اینکه کدام فعالیت نیاز فردی دیگر را ارضا می کند یا خیر غیر ممکن است؛اما در خصوص خودتان می دانید که اگر فعالیتی نیاز یا نیازهایی را در شما برآورده می کند در نهایت در جایی ذخیره می شود که تئوری انتخاب آن را در دنیای مطلوب می نامد.

کمال گرایی

24 شهریور 1400 نوشته شده توسط

کمال گرایی

آیا احساس میکنید کارهایی که به اتمام رسانده اید به اندازه کافی خوب نیستند؟

آیا نوشتن مقالات و طرحها را با هدف انجام دقیق آنها به تعویق می اندازید؟

آیا احساس می کنید که کارها را باید صددرصد درست انجام دهید و در غیر این صورت فردی متوسط و یا حتی بازنده هستید؟

اگر چنین باشد در آن صورت شما به جای حرکت در مسیر موفقیت سعی در کامل بودن دارید.

کمال گرایی  به افکار ها و رفتارهای خود تخریب گرانه ای اشاره می کند که هدف آنها نیل به اهداف به شدت افراطی و غیر واقع گرایانه است.در جامعه امروزی به اشتباه کمال گرایی چیزی مطلوب و حتی لازم برای موفقیت در نظر گرفته می شود.

بهر حال مطالعات جدید نشان می دهند که نگرش  کمال گرایانه موجب اخلال در موفقیت می شود.آرزوی کامل بودن هم احساس رضایت از خودتان را از شما می گیرد و هم شما را بیش از سایر مردم(کسانی که اهداف واقع گرایانه تری دارند)در معرض ناکامی قرار می دهد.

علل کمال گرایی

اگر شما فردی کمال گرا باشید احتمالا در کودکی گرفته اید که دیگران با توجه به میزان کارآیی شما در انجام کارها به شما بها می دهند در نتیجه احتمالا شما یاد گرفته اید در صورتی به خود بها دهید که مورد قبول دیگران واقع شوید.

(فقط بر پایه میزان پذیرش دیگران به خود بها دهید).بنابراین عزت نفس شما براساس معیارهای خارجی پایه ریزی شده است.این امر می تواند شما را به نقطه نظرها و انتقادات دیگران آسیب پذیر و به شدت حساس سازد.

تلاش برای حمایت از خودتان و رهایی از اینگونه انتقادات سبب می گردد کامل بودن را تنها راه دفاع از خود بدانید.بعضی از احساسات افکار و باورهای منفی ذیل احتمالا با کمال گرایی مرتبط هستند:

-ترس از بازنده بودن-افراد کمال گرا غالبا شکست در رسیدن به هدف هایشان را با از دست دادن ارزش و بهای شخص مساوی میدانند.

<

مهارت کنترل خشم

تصور کنید در خیابان در حال رانندگی هستید،راننده جلوی شما با سرعتی کمتر از حد مجاز لاینی که در آن مشغول رانندگی است،به آرامی در حال حرکت است.زمانی که می خواهید با بوق زدن یا چراغ دادن او را متوجه کنید،می بینید اصلا توجهی به شما ندارد و حتی راه را برای سبقت گرفین شما باز نمی گذارد...سرانجام راه باز میشود و شما نفس راحتی می کشید:اما درست در همین موقع چشمتان به آمپر بنزین می افتد و متوجه می شوید که به اندازه رسیدن به مقصد بنزین ندارید،ناچار به نزدیک ترین پمپ بنزینفکر می کنید و تغییر مسیر می دهید...زمانی که به پمپ بنزین مورد نظر می رسید با صفی طولانی مواجه می شوید....به ساعتتان نگاه می کنید از زمان قرار ملاقاتی که داشتید گذشته و شما هنوز در انتظار زدن بنزین هستید.

گوشی همراهتان را بر می دارید تا موضوع دیر رسیدنتان را به دوستتان اطلاع دهید اما گوشی همراهتان آنتن نمی دهد.....براستی در چنین موقعیت هایی چه می توان کرد؟آیا فریاد زدن و بد و بیراه گفتن می تواند فشار عصبی چنین اتفاقی را کمتر کند؟بدن انسان تا چه میزان خشم و اضطراب را میتواند تحمل کند؟عوارض و عصبانیت های شدید و طولانی مدت چیست؟داشتن روحیه تحریک پذیر و عصبانیت های آنی چه تاثیری بر روابط و موفقیت های اجتماعی میگذارد؟ آیا می توان به روشی امن و سالم به ناکامی های زندگی روزمره پاسخ داد و از عواقب سوء عصبانیت در امان بود؟ آیا خشم هیجان بدی است و در هر حال باید از آن دوری کرد؟

چنانچه شما نیز با سوالاتی از این دست مواجه هستید پیشنهاد می کنم در دوره آموزشی"مهارت کنترل خشم"شرکت کنید. در این دوره با موضوعاتی از قبیل:

-خشم چیست؟

آیا خشم هیجان مضری است؟

-تفاوت خشم و عصبانیت

-چه چیزهایی ما را عصبانی می کند؟

-چگونه باورهای فرد بر عصبانیت او تاثیر می گذارند؟

-مهارت مقابله با خشم های فوری و گذرا

-مهارت مقابله با خشم های کهنه و فرو خورده

همبسته ها و همایندهای کمرویی

کمرویی برچسبی است که معمولا خود فرد یا دیگران بر روی فرد می گذارند.این برچسب ها تعیین کننده خود فرد نیستند،بلکه او را صرفا در یک مقوله یا طبقه قرار می دهند.این مقولات یا طبقات در فهمیدن رفتار کمک میکنند،اما در بسیاری از موارد ماهیت خود فرد را نشان نمی دهند زیرا کم رویی می تواند در یک فقط به عنوان یک رفتار باشد:در حالی که در مواقع دیگر یک ندای درونی و به عنوان بخش مهمی از خود فرد و جهت دهنده اصلی او در نظر گرفته شود.

صفحه1 از4

خدمات ارایه شده به سازمان‌ها

  • Melat
  • O 2deb08c0
  • Sepah
  • Bsaderat
  • Emdad
  • Naft
  • Zendand
  • سازمان ها
    ارائه سخنرانی و آموزش مهارت های زندگی برای ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی
  • Mahdkoodak
    ارائه سخنرانی وآموزش مهارت های زندگی برای مهد کودک ها
  • Keshavarzi
  • Dad
  • Araffm
  • Sazman

    ساعت کاری ما :

    • شنبه - چهارشنبه :صبح 9:00 - 14:00  بعدظهر 16:00 - 21:00
    • پنجشنبه: صبح 9:00 - 14:00
    01732350794 / 01732320995 / 0937 962 9135

    if location 287561

    گرگان  خیابان ولیعصر نبش عدالت 22 مجتمع مروارید - طبقه 7  واحد2  

       017-32350794  if phone 1055012

    017-32320995    if phone 1055012

    0937-962-9135if phone 1055012

    مرکز آرام را دنبال کنید

    inestagram           telegram             if email social media 2481196